9789755392141
544988
https://www.maltepekitabevi.com/kusursuz-cinayet-1
Kusursuz Cinayet
129.60
Bu, bir cinayetin -gerçekligin katilinin- öyküsüdür. Ve bir yanilsamanin -yasamsal yanilsamanin, dünyaya iliskin temel yanilsamanin- yok edilmesinin öyküsüdür. Gerçek, yanilsama içinde kaybolmaz; bütünsel gerçeklik içinde kaybolan, yanilsamadir.Eger cinayet kusursuz olsaydi, cinayetin ögelerini sergilemeyi amaçlayan bu kitabin da kusursuz olmasi gerekirdi.Ne yazik ki cinayet hiçbir zaman kusursuz degildir. Kaldi ki gerçegin yok edilmesini anlatan bu polisiye kitapta, ne nedenler ne de katiller saptanabildi ve gerçegin cesedi de hiçbir zaman bulunamadi.Bu kitabi yönlendiren düsünceye gelince, o da hiçbir zaman saptanamadi. Cinayetin silahi bu düsünceydi.Her ne kadar cinayet hiçbir biçimde kusursuz olmasa da, kusursuzluk, adinin da gösterdigi gibi her zaman bir suçla ilgilidir. Aynen kötülügün seffafligi içinde, kötülügü olusturanin seffafligin kendisi olmasi gibi kusursuz cinayette de kusursuzlugun kendisi cinayettir. Ama kusursuzluk hiçbir zaman cezasiz kalmaz: Kusursuzlugun cezasi, onun aynen yeniden üretilmesidir.Bu cinayette hafifletici nedenler bulunabilir mi? Kuskusuz hayir, çünkü bunlari her zaman cinayetin nedenleri ya da cinayeti isleyenler arasinda aramak gerekir. Oysa bir cinayette bir neden ya da katiller bulunmamakta ve dolayisiyla açiklanamaz niteligini mükemmel bir sekilde korumaktadir. Gerçek kusursuzlugu da buradan kaynaklanmaktadir. Cinayet bir kavram olarak ele alindiginda, bunun, daha çok, agirlastirici bir neden oldugu tartisma götürmez.Cinayetin sonuçlari sürekli bir nitelik sunuyorsa, bunun nedeni, ne katil ne de kurbanin olmamasidir. Eger bunlardan biri ya da öteki var olsaydi, cinayetin gizi günün birinde ortaya çikar ve cinayet süreci de çözülmüs olurdu. Sonuç olarak giz, katil ve kurbanin birbirine karismasina dayanmaktadir. "Son çözümlemede, katil ve kurban ayni kisidir. Insan soyunun birligini anlamamiz, ancak bu nihai esdegerligin gerçekligini tüm korkunçlugu içinde anlamamizla olanaklidir. (Eric Gans)Son çözümlemede, nesne ve özne birdir. Dünyanin özünü kavramamiz, ancak bu kökten esdegerligin gerçekligini tüm alayciligi içinde kavramamizla olanaklidir.
Bu, bir cinayetin -gerçekligin katilinin- öyküsüdür. Ve bir yanilsamanin -yasamsal yanilsamanin, dünyaya iliskin temel yanilsamanin- yok edilmesinin öyküsüdür. Gerçek, yanilsama içinde kaybolmaz; bütünsel gerçeklik içinde kaybolan, yanilsamadir.Eger cinayet kusursuz olsaydi, cinayetin ögelerini sergilemeyi amaçlayan bu kitabin da kusursuz olmasi gerekirdi.Ne yazik ki cinayet hiçbir zaman kusursuz degildir. Kaldi ki gerçegin yok edilmesini anlatan bu polisiye kitapta, ne nedenler ne de katiller saptanabildi ve gerçegin cesedi de hiçbir zaman bulunamadi.Bu kitabi yönlendiren düsünceye gelince, o da hiçbir zaman saptanamadi. Cinayetin silahi bu düsünceydi.Her ne kadar cinayet hiçbir biçimde kusursuz olmasa da, kusursuzluk, adinin da gösterdigi gibi her zaman bir suçla ilgilidir. Aynen kötülügün seffafligi içinde, kötülügü olusturanin seffafligin kendisi olmasi gibi kusursuz cinayette de kusursuzlugun kendisi cinayettir. Ama kusursuzluk hiçbir zaman cezasiz kalmaz: Kusursuzlugun cezasi, onun aynen yeniden üretilmesidir.Bu cinayette hafifletici nedenler bulunabilir mi? Kuskusuz hayir, çünkü bunlari her zaman cinayetin nedenleri ya da cinayeti isleyenler arasinda aramak gerekir. Oysa bir cinayette bir neden ya da katiller bulunmamakta ve dolayisiyla açiklanamaz niteligini mükemmel bir sekilde korumaktadir. Gerçek kusursuzlugu da buradan kaynaklanmaktadir. Cinayet bir kavram olarak ele alindiginda, bunun, daha çok, agirlastirici bir neden oldugu tartisma götürmez.Cinayetin sonuçlari sürekli bir nitelik sunuyorsa, bunun nedeni, ne katil ne de kurbanin olmamasidir. Eger bunlardan biri ya da öteki var olsaydi, cinayetin gizi günün birinde ortaya çikar ve cinayet süreci de çözülmüs olurdu. Sonuç olarak giz, katil ve kurbanin birbirine karismasina dayanmaktadir. "Son çözümlemede, katil ve kurban ayni kisidir. Insan soyunun birligini anlamamiz, ancak bu nihai esdegerligin gerçekligini tüm korkunçlugu içinde anlamamizla olanaklidir. (Eric Gans)Son çözümlemede, nesne ve özne birdir. Dünyanin özünü kavramamiz, ancak bu kökten esdegerligin gerçekligini tüm alayciligi içinde kavramamizla olanaklidir.
Tüm kartlar
Taksit Sayısı | Taksit tutarı | Genel Toplam |
---|---|---|
Tek Çekim | 129,60 | 129,60 |
Yorum yaz
Bu kitabı henüz kimse eleştirmemiş.